onsdag 22 januari 2014

Undersärk

Mitt senaste projekt har varit en undersärk i tunt naturlinne. Detta är min första undersärk som är rätt så historiskt korrekt i modellen.
Jag är väldigt nöjd och den är jätteskön på!

Den är vadlång, för att den inte ska bli så smutsig nedtill när jag travar runt i grus och gräs.

Jag utgick från mönstret "1300-1400-talsklänning, baserad på Grönlandsfynden" (köpt på Handelsgillet.se).
Detta mönster kommer jag även att använda till en överklänning i ylle, som blir nästa projekt...

Nästa gång jag ska sy en särk så kommer jag nog att göra en lite enklare variant som jag ännu inte testat, att använda rektanglar och trianglar istället. Då går det åt mindre tyg.



 Särken är sydd i tunt linne.



Helbild utlovas.

2 kommentarer:

  1. Fint! Det ser bra ut. :) Jag gör mina särkar enklast möjliga - det vill säga med bara rektanglar och trianglar. Enkelt, smidigt och bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja nästa gång blir det en sån variant, kanske till och med blir handsydd! :)

      Radera